maanantai 9. huhtikuuta 2018

59. Erityisherkkä ihminen

Kun nyt kerran vähän syvällisemmillä asioilla aloitettiin, niin jatketaan sitten...

Edellisessä postauksessa kerroin hieman erinäisestä ahdistuksesta ja henkisistä ongelmista, joita mulla on nyt viimeisen puolen vuoden aikana ollut. Ja mä halusin selvittää mistä nää ajatukset voi johtua. Miksi kiusaan itseäni samoilla ahdistavilla ajatuksilla. Miksi tunnen ja tiedostan kaiken. Googlettelin jonkin aikaa kunnes löysin Erityisherkän elämää - nimisen nettisivun, johon oli koottu tietoa hyvin vähän tunnetusta, synnynnäisestä luonteenpiirteestä: erityisherkkyydestä. Luin sivustoa ja suurin osa lukemastani oli kuin siellä olisi puhuttu minusta.

Mitä erityisherkkyys tarkoittaa? Seuraava pätkä kopioitu www.hspelamaa.net sivulta. Sivuston tiedot peräisin suurimmaksi osaksi psykologi Elaine N. Aronin kirjoittamista kirjoista sekä erilaisista tutkimuksista (näistä tieto tuolla nettisivulla, jos kiinnostaa)


Erityisherkillä ihmisillä (Highly Sensitive Person, HSP) on tavallista herkemmin reagoiva ja aistiärsykkeitä tarkasti ja syvällisesti prosessoiva hermojärjestelmä. Kyseessä on synnynnäinen, normaali psykofyysinen ominaisuus, jota esiintyy eriasteisena noin 15 - 20 prosentilla ihmisistä. Tieteellisissä yhteyksissä erityisherkkyydestä käytetään termiä "sensory processing sensitivity", suomennettuna "aistitiedon käsittelyn herkkyys" (termin suomennos: Elaine N. Aron: Erityisherkkä ihminen).


Yhteistä kaikille erityisherkille on vain

  • aistiärsykkeiden ja -tiedon syvällinen prosessointi (tietoinen ja tiedostamaton)
  • kuormittumisalttius (ylivireys, ylikuormitus)
  • tunne-elämän voimakkuus, emotionaalinen reaktiivisuus (tunteiden ja tuntemusten voimakas kokeminen)
  • tarkka havainnointikyky (vivahteet, yksityiskohdat, kokonaisuus).
(Elaine Aron)


Erityisherkkyys voi ilmetä


  • fyysisenä: aistiherkkyys (näkö, kuulo, haju, tunto, maku - positiivinen sekä negatiivinen ulottuvuus) sekä muu kehollinen herkkyys (ns. sisäaistimukset, esim. tuntemukset verensokeritasapainosta, hormonivaihteluista tai säätilan muutoksista sekä herkkyys lisäaineille, lääkeaineille tai stimulanteille)
  • sosiaalisena: vuorovaikutustilanteet, ilmapiiri, empatia, intuitio, tunneäly 
  • psyykkisenä: tunneherkkyys, luovuus, intuitio
  • henkisenä: arvot, merkityksellisyys, henkisyys tai hengellisyys.
Kahta täysin samanlaista erityisherkkää ei ole olemassa, sillä herkkyyksien painottuminen, voimakkuus ja kokemukset ovat yksilöllisiä, riippuen mm. muista temperamenttipiirteistä, elämänkokemuksista, ympäristön ja elämäntilanteen kuormittavuudesta sekä kyvystä ja mahdollisuudesta huomioida omat tarpeensa. Kasvu- ja toimintaympäristössään kohtaamastaan tuesta tai haasteista juontavat suuretkin erot siinä, miten eri henkilöt erityisherkkyyspiirteensä kokevat: lahjana ja ilona vai enemmänkin taakkana.

Erityisherkkyys ei siis tarkoita allergiaa tai yliherkkyyttä, eikä erityisherkkä ihminen ole oletusarvoisesti itkuinen, emotionaalisesti epävakaa, hauras tai heikko. Erityisherkkyys ei myöskään ole sairaus tai oireyhtymä. Synnynnäisenä, biologisena ominaisuutena erityisherkkyydestä ei voi oppia pois, eikä sitä voi halutessaan sytyttää tai sammuttaa. 

Tämän sivuston ja Aronin Erityisherkkä ihminen -kirjan luettuani sekä kirjasta löytyneen testin (Oletko erityisherkkä?) tehtyäni olen melko vakuuttunut. Mä olen erityisherkkä. Luonteenpiirre ei ole mulla mitenkään ylitsepääsemättömän voimakas tai hallitseva, mutta kuitenkin. En saanut testistä suurinta mahdollista pistemäärää, mutta melko paljon. Toisaalta kirjaa lukiessani jäin pohtimaan, että kuinkas moni sitten ei muka ole, jos nämä ovat erityisherkän piirteitä. Pidän kuitenkin luonteenpiirrettä selityksenä monelle itseeni sopivalle asialle.

Kuten tekstissäkin todetaan, jokainen eritysherkkä (kuten ihmiset ylipäätäänkin) ovat erilaisia. Mä en esimerkiksi ole millään tavalla aistiyliherkkä, en ole ujo enkä pelkää olla esillä (pienenä olin kyllä molempia), mä en välttele sosiaalisia tilanteita ja viihdyn ihmisten seurassa. En pelkää small talkia, vaikka nyt suomalaisena en siinä kauhean hyvä ole :D Koen myös olevani enemmän ekstrovertti kuin introvertti.

Mutta seuraavat asiat esimerkiksi pätevät muhun: Olen tunnollinen. Välttelen virheitä ja usein "alisuoritan", jos joku seuraa mitä teen. Aistin paljon asioita niin luonnosta ja ympäristöstä kuin toisista ihmisistäkin. Vaikka tykkään olla ihmisten seurassa, viihdyn myös yksinään. Liiallinen sosiaalisuus väsyttää. Olen melko luova. Hengelliset asiat on mulle tärkeitä. En pidä riitatilanteista. Musiikki on mulle tärkeää. Ja ehkä suurin ja samalla rasittavin asia mikä muhun pätee on se, että aistin kehostani kaiken. Aivan kaiken. Pienimmänkin kivun, lihasjumin, ruumiintoiminnon. Ja ylivirittyneisyyden tila on todella tuttu.


En tarkoita tällä olevani mitenkään erikoisempi ihminen kuin muut. Erilainen kyllä, mutta niinhän me kaikki ollaan. Jotkin erityisherkkyyden piirteistä eivät päde muhun ollenkaan, toiset liiankin hyvin. En ole myöskään mitenkään sairas. En halua, että kukaan "varoo" minua tai varoo sanomasta minulle jotakin tämän takia. En halua vältellä ihmisiä. Olen vain vihdoin löytänyt selityksen asioille, joita olen pitkään itsessäni ihmetellyt. Tunteet, joita mulla joskus on, on nyt puettu sanoiksi. Pikkuhiljaa opin lisää ja osaan ehkäpä ymmärtää itseäni hieman paremmin.

En myöskään tiedä saatko tästä postauksesta oikeastaan mitään selvää. Mutta mikäli aihe kiinnostaa, suosittelen tutustumaan www.hspelamaa.net. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kannattaa katsoa

59. Erityisherkkä ihminen

Kun nyt kerran vähän syvällisemmillä asioilla aloitettiin, niin jatketaan sitten... Edellisessä postauksessa kerroin hieman erinäisestä...

Suosittuja